niedziela, 24 listopada 2013

TRZY SPOTKANIA Z AGATĄ CHRISTIE {039-041}



Chyba każdy z nas choć raz usłyszał nazwisko Agaty Christie. Nie znać mistrzyni kryminału to tak jakby nie wiedzieć, kto jest naszym wieszczem narodowym. Ja z Agatą Christie mam styczność od bardzo dawna. Moja mama, od zawsze, namiętnie wczytuje się w jej dzieła. Przeczytała chyba wszystkie jej książki, większość kilka razy. Polecała mi zapoznać się z jej twórczością, ale ja zawsze odkładałam to na później. Zmobilizowała mnie dopiero szkolna lektura - Dwanaście prac Herkulesa. Po przeczytaniu zastanawiałam się, jaką przeczytać teraz. Przyjaciółka zrobiła mi listę, a ja wybrałam z niej dwie - I nie było już nikogo oraz A.B.C.




{039.} DWANAŚCIE PRAC HERKULESA

Herkules Poirot - detektyw, który sławą dorównuje Sherlock Holmes, postanawia zakończyć swoją karierę i... hodować dynie. Zakończeniem jego pracy ma być wykonanie dwunastu prac swego starożytnego imiennika. W końcu na koniec musi zrobić coś spektakularnego!

Dwanaście prac Herkulesa jest zbiorem dwunastu opowiadań. Każde zadanie Poirota jest ciekawe i każde kończy się powodzeniem. W końcu dla Herkulesa nie ma rzeczy niemożliwych! Detektyw dobrze wykuje swoją pracę, aż do samego końca.

Moim zdaniem jest to jedna z lepszych lektur, jakie przeczytałam. Książka na początku podobała mi się bardziej, niż teraz, bo za omawianie jej w szkole, dostała ode mnie punkty ujemne. Szczególnie spodobały mi się opowiadanie o Stajniach Augiasza i Byku Kreteńskim. Dwanaście prac Herkulesa to pozycja godna uwagi. Jest ciekawa i zaskakująca. Nie brakuje morderstw, porwań, kradzieży, a przede wszystkim zagadek.


                                    MOJA OCENA: 6+/10


{040.} I NIE BYŁO JUŻ NIKOGO
Dziesięć nieznanych sobie osób przybywa na jedną wyspę po otrzymaniu zaproszeniu od tajemniczego pana U.N. Owen'a. Na miejscu okazuje się, że nie ma gospodarza, a powrót jest niemożliwy, w związku ze złymi warunkami pogodowymi. Każda z osób skrywa w sobie mroczną tajemnicę, która nigdy wcześniej nie ujrzała światła dziennego. Zaczyna się fascynująca historia, ponieważ osoba, która zaprosiła tę dziesiątkę na wyspę ma w tym swój cel.

Skończyłam czytać tę książkę ok. 23.30 i od razu poszłam spać. Oczywiście przez moją chorą wyobraźnię nie zasnęłam przez następne półtora godziny. Ciągle miałam wrażenie, że ktoś jest w pokoju i chce mnie zabić. Każdy dźwięk wydawał mi się podejrzany.

I nie było już nikogo to zdecydowanie najlepsza pozycja tego posta. Niesamowita, trzymająca w napięciu z jednej strony nieprzewidywalna i wciągająca. Serdecznie polecam wszystkim, jest to rewelacyjny kryminał. 
MOJA OCENA: 8/10



{041.} A.B.C

 
Pewnego dnia sławny i niezawodny Herkules Poirot dostaje anonimowy list od tajemniczego A.B.C., który wzywa go na "pojedynek". Morderca wybiera ofiary w porządku alfabetycznym - nazwisko i miejsce zamieszkania musi zaczynać się na kolejną literę alfabetu. Czy Herkulesowi uda się schwytać mordercę, zanim skończy swój diabelski plan?

Największym plusem tej książki jest sam pomysł na zabójstwa. Mimo tego, że za czynami mordercy przemawiało szaleństwo, plan był genialny, tego faktu podważyć się nie da. Alfabet, który może kojarzyć się z dzieciństwem, staje się bronią...

A.B.C. podobało mi się najmniej z tej trójki. Mimo interesującej zagadki, świetnego pomysłu i zaskakującej końcówki, książka mnie nie powaliła, a momentami nawet mnie nudziła. Mimo wszystko zarówno A.B.C, jak i Dwanaście prac Herkulesa oraz I nie było już nikogo serdecznie polecam wszystkim, nie tylko fanom kryminału.
 MOJA OCENA: 6/10

A przy okazji mam pytanie dla Was - jakie kryminały pani Christie są warte uwagi? :)







11 komentarzy:

  1. Uwielbiam Christie! <3 "A.B.C." to była moja pierwsza książka tej autorki jaką czytałam, a potem połknęłam jeszcze inne trzy, aczkolwiek ta była z tych co czytałam najlepsza ^^ Aleee, na półce mam "I nie było już nikogo" i wkrótce się za to zabieram! <3

    OdpowiedzUsuń
  2. W tym roku jako lekturę mam książkę Agaty Christie - Śmierć na Nilu i nie mogę się już doczekać. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja raczej niemiło wspominam swoje spotkania z panią Christie- 'Zatrute Pióro' było bardzo średnim kryminałem, 'Morderstwo odbędzie się' nawet nie dałam rady dokończyć. Natomiast 'Parker Pyne na tropie' jest całkiem ciekawą książką, choć w sumie bardziej obyczajówka, niż kryminał;)
    To, co piszesz o "I nie było już nikogo" brzmi tak kusząco, że chyba przełamię niechęć do autorki i sięgnę po tę książkę.
    Pozdrawiam;-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie czytałam jej książek, aczkolwiek po przeczytaniu posta, mam ochotę się za nie zabrać ;D

    OdpowiedzUsuń
  5. "I nie było już nikogo" przerabiałam w szkole i byłam zaskoczona, że tak dobra książka jest lekturą. Ja również popełniłam ten błąd i skończyłam czytać tę książkę w nocy a potem pół nocy nie mogłam zasnąć.

    OdpowiedzUsuń
  6. Polecam książkę ,,Świat Nocy'' ( nie mylić z domem nocy ;D ) L.J.Smith :D
    A także ,, Cień Nocy '' Andrea Cremer. Warte przeczytania, wciągające :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Cześć ja mam pytanko. Co można zrobić aby mieć zakładkę teraz czytam z kilkoma obrazami (wiem jak wstawić jeden, ale kilka nie). Z góry dzięki za odpowiedź :)

    www.wcieniuksiazek.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba mieć konto na lubimyczytac.pl i tam gdzieś jest opcja "wklejki na bloga" :)

      Usuń
  8. Żadnej z książek pani Chistie nie przeczytałam, a to z tej prostej przyczyny, że nie czytam kryminałów ;) niewykluczone, że kiedyś się za to zabiorę, aczkolwiek za tym gatunkiem póki co nie przepadam. W każdym razie zachęciła mnie recenzja 'i nie było już nikogo'.

    Fajny pomysł z dodaniem trzech recenzji w jednym poście, tylko uważaj na błędy, bo było ich trochę więcej niż zwykle :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Rosemary znaczy pamięć.
    Pierwsza książka A. Christie, którą przeczytałam i zdecydowanie najbardziej mi się spodobała. Wyjaśnia tajemnicę śmierci Rosemary, która zginęła w dzień swoich urodzin podczas kolacji z przyjaciółmi. Do jej kieliszka ktoś dodała odrobinę trucizny. Podejrzanych jest kilka osób, mógł to być każdy z obecnych- mąż, którego nigdy nie kochała, siostra, która po jej śmierci mogłaby otrzymać olbrzymie pieniądze, kochanek, który bał się ujawnienia, żona kochanka, która mogła się dowiedzieć o romansie swojego męża, sekretarka męża, która była jedną z najbardziej zaufanych przyjaciół i szczerze kochała męża Rosemary.
    Sprawę prowadzi starszy o 15 lat małżonek dziewczyny. W rocznicę jej śmierci zaprasza wszystkich gości obecnych na urodzinach żony na kolejna kolację, w tym samym miejscu, przy tej samej muzyce i z tym samym nieszczęśliwym zwrotem akcji.

    OdpowiedzUsuń
  10. "Morderstwo w Orient Expressie" niewątpliwie jest jedną z najlepszych książek Christie. Będę to powtarzać do końca życia, a może i dłużej. :D Ale już na serio to naprawdę bardzo dobry kryminał. Bardzo zaskakujący. Na drugim miejscu na mojej liście jest "Morderstwo w Boże Narodzenie", które również polecam. I słyszałam, ale jeszcze nie zdążyłam przeczytać, że "Tajemniczy przeciwnik" również jest wart uwagi. :)

    OdpowiedzUsuń

Kochany Czytelniku!
Będzie mi niezmiernie miło, jeśli pozostawisz tutaj swój ślad. Ten blog jest miejscem, gdzie dzielę się z innymi moimi myślami, dlatego chętnie przeczytam Twoje spostrzeżenia. Bardzo cenię sobie każdy komentarz, ponieważ motywują mnie do dalszej pracy.
Pozdrawiam cieplutko!